Christina

Vi börjar med bilen…

Jag var in med bilen på service igår. Inte nog med att dom hade gjort service och uppdaterat programvaror, så hade jag även fått däcken pumpade för ”det var lite lite luft i däcken”. Dom kollade även upp några andra saker jag anmärkt på, trots att garantin gått ut. ”När jag ändå har datorn inkopplad”.

När jag då ska hämta bilen så är min skjuts försenad. Jag ringer och frågar när dom stänger och jag insåg att jag inte skulle hinna. Men det var inte några som helst problem, hann jag inte så skulle dom lägga nyckeln hos en av säljarna så kunde jag komma in idag och betala.

Jag kommer dit och ska hämta nyckeln, men tjejen på verkstadens kundmottagning hade inte hunnit gått hem, så jag kunde betala på en gång. Jag hade fått priset 2.049 kr av mekanikern, men det blev 2.300 typ. När jag sa att jag fått det andra priset så ändrade hon bara.

Snacka om att vara kundvänliga! Careta i Timrå, gott folk – där sätter dom verkligen kunden först.

Innan jag köpte mig den här bilen hade jag en Audi. En riktig problembil. Så pass mycket problem att jag fick 3 års garanti mot alla motorfel av bilhandlaren, som även saluför detta märke. Normalt är det 6 månaders begagnatgaranti.

När jag varit inne runt en fem gånger (som kom att bli många fler innan de var färdigt) för att det varit alla herrans fel på bilen, så kläcker nån med blåkläder ur sig ”Vem ska betala för allt det här egentligen?!” Blånissen sa det rakt ut högt och tydligt så vem som helst kunde höra. Så det var ju inte direkt en diskret fråga till kundmottagaren.

Att den verkstan skulle rucka på sina tider var omöjligt. Dom öppnade 7 och stängde kl. 16. Punkt slut! Där fick man verkligen anpassa sig efter dom.

En annan gång när jag var in på Careta och hade tid bokad kl. 7, så tog dom in bilen kl. 7 och undrade om jag ville vänta under tiden. Hos Audiverkstan fick man lämna bilen kl. 7 och dom tog den nångång under dagen när dom hade tid. En gång ringde dom till och med och frågade om dom kunde ha den en dag till för dom hade inte hunnit med på grund av personalbrist. Men det lär dom ju för sjutton ha vetat på morgonen!

Som sagt… det är skillnad på service!

Nu till det andra…

För tre år sedan köpte jag en extern hårddisk. Inom ett halvår hade strömadaptern lagt av så jag fick lämna in den och fick då en ny på garantin. Nu har den lagt av igen, så jag var tillbaka till affären som meddelade att adaptern inte finns att köpa längre, möjligtvis om jag kunde hitta den på internet. Dålig service!

Hallåå… ! Okej, i dataår är väl hårddisken rätt gammal, men den är ju ändå bara tre år, så det bör väl kunna gå att få fram en ny laddare!

Nu är det väl kanske inte butiken jag ska gå på om det här i första hand utan tillverkaren. Men jag tycker att butiker ska ha nåt ansvar. Säljer dom nånting bör dom väl kunna få fram reservdelar också – även utanför garantitiden. Det borde dom väl ändå ställa som krav från sina leverantörer.

Min hårddisk är av märket Packard Bell, vilket i mina ögon är ett rätt stort märke, så nu har jag kontaktat dom och ställt frågan hur jag får tag på en ny adapter. Jag väntar med spänning på svar (eller utan någon som helst spänning – adaptern är ju helt strömlös).

Du som känner mig vet ju vilket katastof det här är för mig – att inte ha tillgång till min hårddisk. Vad ska jag nu göra på kvällar och helger?!

Allmänt, ,

21 april 2010

2 kommentarer än så länge.

  1. jess skriver:

    Du kan få komma och hjälpa oss att renovera istället 😉

  2. Christina skriver:

    Hahaha. Ja det tror säkert att jag får 🙂

Posta en kommentar